Je houden aan liftetiquette in het zakelijke liftverkeer werkt niet alleen prettig voor jezelf en je collega’s. Het toont ook de klantgerichte instelling van je organisatie aan.
DO’S
- De liftdeuren openhouden voor iemand die zich haast om mee te gaan.
- Klanten en bezoekers laten voorgaan bij het instappen. Begeleid je gasten? Stap direct na hen in en druk op de knop van de bestemming.
- Het gesprek gaande houden met je gasten. Zorg voor een conversatiestuk in de lift: de voorpagina van de krant, de laatste nieuwsbrief, een poster met liftetiquetteregels etc.
- Neutrale en algemene gesprekken voeren. Praat over het weer of de reis naar kantoor.
- Bewaar zware gesprekken voor de vergaderruimte.
- De regie voeren als je met een gast instapt. Het is handig met name die collega’s voor te stellen, waarmee de klant (later) ook te maken heeft.
DON’TS
- Wachten op een collega die ‘nog even’ koffie haalt. Dit zorgt voor onnodig oponthoud.
- Klanten en bezoekers als eerste laten uitstappen. Zij weten niet waar ze moeten zijn. Wel doen: waarschuwen met de zin “Hier gaan we eruit en ik zal u even voorgaan.”
- Naast je bezoek zwijgen in de lift. Stilte kan ongemak veroorzaken bij jezelf en je gasten.
- Discussies van de werkvloer voortzetten in de lift. Je weet nooit of er mogelijk gasten in de lift staan.
- Je bemoeien met een gast van je collega. Praat niet mee met de gesprekken die een collega met zijn gasten voert, tenzij de collega je daartoe uitnodigt.