Hoe hoort het in de lift?

Je houden aan liftetiquette in het zakelijke liftverkeer werkt niet alleen prettig voor jezelf en je collega’s. Het toont ook de klantgerichte instelling van je organisatie aan.  

DO’S

  • De liftdeuren openhouden voor iemand die zich haast om mee te gaan.
  • Klanten en bezoekers laten voorgaan bij het instappen. Begeleid je gasten? Stap direct na hen in en druk op de knop van de bestemming. 
  • Het gesprek gaande houden met je gasten. Zorg voor een conversatiestuk in de lift: de voorpagina van de krant, de laatste nieuwsbrief, een poster met liftetiquetteregels etc.
  • Neutrale en algemene gesprekken voeren. Praat over het weer of de reis naar kantoor.
  • Bewaar zware gesprekken voor de vergaderruimte.
  • De regie voeren als je met een gast instapt. Het is handig met name die collega’s voor te stellen, waarmee de klant (later) ook te maken heeft.

DON’TS

  • Wachten op een collega die ‘nog even’ koffie haalt. Dit zorgt voor onnodig oponthoud.
  • Klanten en bezoekers als eerste laten uitstappen. Zij weten niet waar ze moeten zijn. Wel doen: waarschuwen met de zin “Hier gaan we eruit en ik zal u even voorgaan.”
  • Naast je bezoek zwijgen in de lift. Stilte kan ongemak veroorzaken bij jezelf en je gasten.
  • Discussies van de werkvloer voortzetten in de lift. Je weet nooit of er mogelijk gasten in de lift staan.
  • Je bemoeien met een gast van je collega. Praat niet mee met de gesprekken die een collega met zijn gasten voert, tenzij de collega je daartoe uitnodigt.