Hoe hoort het in de lift?

De Nationale Liftmonitor 2012 toont aan dat 42% van de Nederlanders graag gedragsregels voor de lift wil. In samenwerking met het Liftinstituut zet etiquette-expert Anouk van Eekelen de basis- en zakelijke etiquetteregels op een rij.
 

WACHTEN VOOR DE LIFT

Naar boven of beneden? Druk nooit op twee knoppen tegelijk. Als je op beide knoppen drukt, vergroot je de kans dat de lift onnodige stops maakt.
Wacht niet vóór de liftdeuren maar aan de zijkant. Zo geef je uitstappers de ruimte.
Lift vol? Pak de volgende lift! Druk niet eerder weer op de knop, vóórdat de volle lift vertrokken is.
 

IN DE LIFT STAPPEN

Wees een heer of dame bij het instappen. Zie je iemand voor wie het wachten moeilijker is? Bijvoorbeeld een mindervalide? Laat diegene voorgaan.
Ga niet voor het bedieningspaneel staan. Stap in de lift, druk op de knop en neem een plek elders in de lift in. Kun je niet anders dan voor het paneel staan? Bedien de lift voor andere liftpassagiers. Druk niet te snel op ‘deur dicht’. Zo kan iedereen veilig in- en uitstappen.
Hou de deur open voor lastminute-lifters. Haast iemand zich om mee te kunnen? Hou de deur open. Doe dit alleen als hiervoor speciale knoppen op het bedieningspaneel aanwezig zijn.
 

TIJDENS DE RIT

Ga niet te dicht op een ander staan. Gun je medepassagiers de ruimte en ga bij voorkeur met je gezicht naar de deur staan. Zo kun je meteen zien of je er al bent.
Eet en drink niet in de lift. Dit wordt als onhygiënisch ervaren. Heb je gegeten, gedronken of gerookt? Een kauwgumpje of pepermuntje zorgt voor een frisse adem.
 

UIT DE LIFT STAPPEN

Geef het duidelijk aan als je wilt uitstappen. Duw niemand in de rug, maar vraag of je erlangs mag.
Snelheid gaat vóór galant zijn. Anderen laten voorgaan is galant, maar zorgt voor oponthoud. Handig is als diegene die bij de deur staat, het eerste uitstapt.
 

Lees ook over:

- Zakelijke etiquette: de do’s & don’ts in business
- Gespreksstof: wat zeg je in de lift?